Coromandel, Tongariro Crossing en Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu Coromandel, Tongariro Crossing en Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu

Coromandel, Tongariro Crossing en Wellington

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wouter

25 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia Ora!

Een behoorlijk gevulde week achter de rug. Veel kilometers afgelegd om nog een paar must-do's op het Noordeiland gedaan te krijgen. Afgelopen week in Auckland, Coromandel regio en Turangi doorgebracht. Zaterdag ben ik dan in Wellington aangekomen.

Maar beginnen bij vorige week vrijdag zeker. Big Day Out was volledig volgens de verwachtigen: prachtig weer, goede groepen en een ramp om een pintje te drinken. Ik ben trouwens niet met de Duitser William gegaan, die verkoos om alleen te gaan. Geen probleen voor mij, dan maar met 2 gasten van Wellington meegegaan. Ene trok trouwens verdacht hard op Jakke Possemiers :) Eerst wat over de groepen die er gespeeld hebben. Een paar "ontdekkingen" gedaan :) The Ting Tings en Pendulum, niet direct mijn favoriete muziekstijl, waren echt wel leuk om bezig te zien. Ook 2 goede Kiwi bands gezien: the Datsuns (welgekend uiteraard :)) en Tiki Taane (zeer populair in NZ en liedjes 'always on my mind' en 'Tangaroa' klonken echt goed). Vervolgens speelden dan The arctic monkeys en Neil Young. Neil Youg was schitterend om te zien. Hij heeft een klein 2 uur enkel oude hits gespeeld, meer moet dat niet zijn :) Na Neil Young speelde ook nog the Prodigy maar de boiler room zat volledig vol en het was snikheet daarbinnen dus daar heb ik voor gepast. Leuke dag gehad maar de festivals in Belgie zijn toch een pak beter :) Big day out was in een en rond een rugbystadium georganiseerd, niet direct gezellig wanneer de mensen gewoon vanop zitjes naar het podium zitte te gapen. De podia waren trouwens belachelijk klein. Er waren 2 main stages en ik schat dat ze ongeveer de helft kleiner zijn dan in Europa en de artiest staat maar net boven het publiek zodat het moeilijk is om iets te zien vanop afstand. Aangezien er maar 1 scherm was kon je dus maar beter dicht tegen het podium staan. De drukte daar viel trouwens relatief goed mee. BDO was niet uitverkocht, ik denk dat er zo'n 35 tot 40000 mensen waren. Tja en dan was er het bierprobleem. Ge kon enkel gerstenat krijgen in 2 zones ver weg verwijderd van de podia. En het was dan ook nog eens slecht bier! Mja dan beseft ge toch wel hoe een luxe het is in Belgie :) Ah ja nog 1 grappig ding van op Big day out. Voor het optreden van Neil Young begon stonden er een paar vijftigers voor mij die een zware midlife crisis doormaken. De plezante sigaretten gingen nogal vlotjes rond bij die gasten en dat hebben ze ook geweten. Tijdens het optreden zijn er 2 flauwgevallen en uiteraard afgevoerd met de ambulance :D

Zaterdagochtend ben ik mijn tour doorheen de Coromandel regio begonnen. In Thames heb ik eerst een goudmijnmuseum bezocht. Interessant om te zien hoe ze vroeger in die mijnen stonden te prullen met beperkt gereedschap. Afsluiter van de tour was trouwens zelf goud zoeken. Ge kreeg een pan en er was een bak met rivierzand. Zand in pan en shaken maar. Na een paar keer proberen toch de eerste goudschilfers gevonden. Helaas is de waarde zo goed als niks. Toch nog maar op zoek naar een job gaan hier :) Volgende halte was Coromandel town. Daar heb ik niet zo veel kunnen doen door de weersomstandigheden: een hele dag regen. Via een bosweg zondag naar Whitianga gereden. Onderweg (voor de verandering) nog eens gestopt bij een waterval en een paar Kauribomen. In Whitianga vooral gewandeld. Met de ferry aan de overkant van de baai afgezet en zo naar Shakespeare's cliff, Cook's beach en Lonely bay gewandeld. Ook nog een goedkope visstok op de kop kunnen pikken in het dorpje maar ik heb er nog niet echt gebruik van gemaakt. Na de wandelingen in Whitianga 2 dagen in Hahei uitgerust. Cathedral Cove bezocht, gesnorkeld in Stingray Bay en mijn voeten verbrand op het strand van hot water beach. De laatste halte in de Coromandel regio was Waihi. Op weg naar het 'heart of gold of NZ' nog eens gestopt bij Coromandel forest park. Er was daar een wandeling naar een vervallen goudmijn dorpje in het midden van het bos. Ik had een pillamp gekocht dus ook wat door oude mijntunnels rondgedwaald :) In Waihi echter geen slaapplaats kunnen vinden en zo maar besloten om een nachte in de auto te slapen. Alles behalve comfortabel :) In Waihi was niets speciaals te zien buiten ... jaja opnieuw een goudmijn. Deze keer een die nog steeds in gebruik is. Het was niet echt een mijn maar een grote put. Wel spijtig dat mijn fototoestel daar gesneuveld is,daar heb ik geen foto's van. Wel bangelijk om die grote camions te zien maar van goud was er daar wel geen spoor te bespeuren. Ze blazen daar gewoon rotsen op en dan moeten geologen beslissen of het waste rock of goede rotsen zijn. Als ze worden goed gekeurd worden de rotsen naar een speciaal fabriek getransporteerd en daar wordt dan via een chemisch proces het goud er uitgehaald. Uit 1 ton rots kunnen ze dan zo'n 3 tot 6 gram goud halen en iets meer zilver. Ah ja voor het opblazen van de rotsen gebruiken ze trouwens geen dynamiet, dat is veel te duur. Veel beter is wat diesel en garden fertilizer :)

Na de avonturen in Coromandel ben ik dan naar Turangi gereden. Dat is een goede locatie om de Tongariro Alpine Crossing te doen. Mja ik heb nu toch al het een en het ander gezien in Nieuw Zeeland maar deze wandeling was toch al wel het speciaalste wat ik tot hier toe gezien heb. Een vijftal uur wandelen door vulkaanlandschap en kratermeren met rare kleuren, echt een aanrader :) De vulkaan is trouwens de filmlocatie van Mount Doom uit Lord of the rings. Ik heb heel veel foto's getrokken maar die kan ik hier niet posten omdat ze te groot zijn (mja ik ken mijn nieuw fototoestel nog niet zo goed). Ik zal nog wel een poging doen om die op facebook te zetten ofzow. Eigenlijk was dit de ideale wandeling want op een 3 kwartiers na was het eigenlijk niet zo vermoeiend omdat het ofwel vlak ofwel bergafwaarts was. In het hostel in Turangi heb ik dan ook een Zwitser, Reto genaamd :), leren kennen waarmee ik nu een tijdje in Wellington ga doorbrengen.

Gisteren dan aangekomen in Windy Welly, en inderdaad er is opvallend meer wind hier. Vandaag wat rondgewandeld door het stadscentrum en de haven. Alles weeral erg op het gemakske want het is hier nog steeds heel warm :) Morgen gaan de gasten waarmee ik naar BDO ben gegaan mij een rondleiding in de stad geven. We gaan al zeker op zoek naar 'Blanket man'. Dat is een beroemde zwerver hier in Wellington die enkel rondloopt in een lekker strakke string. De politie heeft hem een tijdje geleden echter opgepakt maar hij is al terug vrij ondertussen. De borgvoorwaarden waren: hij moet nu een normale onderbroek dragen. Een foto volgt zeker :)

Hele zonnige groeten!

Witte









  • 25 Januari 2009 - 17:03

    Pieter Vdb:

    Goe bezig!

  • 26 Januari 2009 - 07:01

    Witte:

    zeker en vast :)

  • 26 Januari 2009 - 18:45

    Rox Van Everbr:

    Amai, prachtige foto's, ben wel een beetje jaloers, ja! Welk merk van fototoestel heb jij? 'Blanket man'-foto wekt bij mij ongewilde intresse op :-) Amuseer u nog ginder!En dan zie ik u terug op één van de dynamische familiebijeenkomsten bij ons bomma ;-)

  • 27 Januari 2009 - 01:58

    Wouter:

    Ik heb een Kodak gekocht met 10.2 megapixels, model weet ik eigenlijk niet. Ja de foto's van blanket man zullen voor een andere keer zijn. We hebben hem (nog)niet kunnen vinden. Waarschijnlijk zit hij weer int gevang of zo :) Als ge hem toch in actie wilt zien moet ge wikipedia maar is checken daar staat heel zijn levensverhaal :)

  • 28 Januari 2009 - 16:29

    Ma - Ma:

    Zou het kunnen dat the "Blanket man" afgelopen WE op the Australiën open zat? Had toen geen string aan! Vraag het maar aan Serena Williams!
    Wat heeft Shakespeare met een cliff in NZ?

  • 28 Januari 2009 - 17:47

    Kristien:

    Ja Witte...
    Ik ben echt jaloers op u! Maar het is u gegund he. Ik heb u trouwens via hotmail een mailtje gestuurd omdat ik in de Morgen een interessant artikel over NZ gelezen had. Kheb de tips die daarin stonden maar gewoon doorgegeven. Ge zult veel daarvan al wel gedaan hebben, maar ge weet nooit he, misschien staat er nog iets bij dat ge nog kunt doen. Voor de rest, blijven gaan en foto's trekken en schrijven, want ik kom toch elke keer een beetje in vakantiestemming als ik hier terechtkom. Tot binnenkort!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Wouter

Actief sinds 23 Okt. 2008
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 39881

Voorgaande reizen:

04 November 2008 - 20 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: