Tonga en Singapore - Reisverslag uit Zandhoven, België van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu Tonga en Singapore - Reisverslag uit Zandhoven, België van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu

Tonga en Singapore

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wouter

02 Juli 2009 | België, Zandhoven

Kia ora! Malo e lelei! Ni hao!

Zoals beloofd nog enkele avonturen vanuit Tonga en Singapore. In Nieuw Zeeland heb ik de laatste dagen wegens het zeer slechte weer voornamelijk in de backpacker doorgebracht. Singapore en vooral Tonga waren evenwel echt schitterend.

Op 1 juni heb ik dus het vliegtuig richting Nuku'alofa, Tonga genomen. Ik hoopte dat ik toch als wwoofer zou kunnen werken want een echt plan B had ik niet. Uiteindelijk stond er toch iemand met een bordje met mijn naam op aan de uitgang van de internationale luchthaven (geweldig klein gebouw, slechts 1 gate, en 2 douaneambtenaren) op te wachten. Onmiddellijk naar de tropische boerderij gebracht om kennis te maken met de 3 andere wwoofers en de locals. Allemaal heel sympathieke mensen en dat heeft er voor gezorgd dat Tonga toch ook weer een onvergetelijk avontuur geworden is. De temperaturen vielen goed mee, gemiddeld een 25 tot 30 graden en doorgaans bewolkt. Van maandag tot vrijdag moest er dus gewerkt worden op de boerderij. Kumera oogsten en planten, hout klieven, salade en radijzen in de grond steken, grond omspitten, onkruid verwijderen, planten water geven,... waren de voornaamste activiteiten. Al chance houden de Tonganen niet zo van hard werken. Doorgaans waren we van 9 tot 15u op de boerderij maar we hebben toch zelden meer dan 2u per dag effectief bezig geweest. De rest van de tijd werd gebruikt om een "echte" bushman te worden. Kokosnoten openen met een machette is nu echt wel een makkie voor mij :) Alleen het tot de top klimmen van de kokospalmen is mij nooit gelukt. Verschillende keren geprobeerd maar telkens met bebloede voeten moeten afhaken (je moet altijd met blote voeten klimmen). In ieder geval een heel plezante tijd gehad op de boerderij. In de weekends had ik dan met de andere wwoofers tijd om een uitstap te maken. De familie die ook op de boerderij werkte ontfermde zich over ons en nam ons mee, heel gemakkelijk. Het eerste weekend zijn we zo met zijn allen naar Royal Sunset Island gegaan, dat is dan een klein paradijseiland waar je kan gaan snorkelen en op het strand liggen. Prachtige koraalriffen gezien en onbeschrijfelijke stranden. Nadeel daar was dat er een vissersdorpje was dat al hun afval grotendeels op het strand dumpte. Autobatterijen, glas, autobanden,.. waren allemaal op het strand te vinden. Al chance bleek dit niet op alle eilandjes het geval te zijn.
Mijn tweede week op Tonga ben ik 3 dagen alleen op avontuur vertrokken. Ik had gekozen om naar het vulkanische eiland Eua te gaan. Ook heel goed meegevallen maar wel niet zo veel mooie stranden gezien. Wel heel, heel vriendelijke mensen (echt iedereen zei daar hallo), en prachtige uitzichten. Helaas was ik net een maand te vroeg om de bultrugwalvissen te zien. Dat zal voor een volgend verblijf zijn ;) 's Vrijdags ben ik toch weer teruggekeerd naar de boerderij. Zaterdag opnieuw een uitstap gemaakt naar een eilandje, ditmaal Pangaimotu. Niet zoveel koraalrif hier maar wel een scheepswrak vlakbij de kust. Snorkelen was dus ook weer de moeite. Er was ook een schipswrak iets verder in de zee maar daar zat het vol hamer-en tijgerhaaien, maar wijselijk weggebleven dus :)
Mja ik zou nog veel over Tonga kunnen vertellen maar dit schetst toch al een eerste beeld eh. Ik vond het schitterend om te zien hoe dat mensen in een zeer arme omgeving toch gelukkig zijn en op een verbazende leuke manier met elkaar samenleven.

Na Tonga opnieuw naar Auckland gevlogen om daar mijn laatste 2 dagen in NZ door te brengen. Zoals reeds gezegd heel slecht weer dus weinig vermeldenswaardig, of ge moest willen weten welke films ik daar allemaal heb bekeken :)

De 15e juni zat mijn reis er bijna op, laatste halte was nog Singapore. Na een vlucht van een dikke 15u (nog 2u moeten wachten in Sydney)mijn eerste voet op Aziatische bodem gezet. Ook nog mensen tegen gekomen op het vliegtuig die ik in the White elephant heb leren kennen. Om 23u in Singapore in mijn backpacker in Little India aangekomen. Onmiddellijk kennis gemaakt met het warme weer, zelfs 's nachts wordt daar vlotjes de 27 graden gehaald. Aangezien ik slechts 2 dagen in Singapore had, had ik toch een druk schema af te werken. De eerste dag naar China Town gegaan. Gelukkig spreken de meeste mensen zowel Mandarijns als Engels anders had ik wel een paar keer meer verloren gelopen. Verschillende Boedistische tempels bezocht, het financieel district gaan bezichtigen en langsheen de uitgaansbuurt gewandeld. Opvallend waren de vele wolkenkrabbers en de toch wel indrukwekkende architectuur. Een gigantisch verschil met NZ! De volgende dag had ik afgesproken met Lin, haar heb ik in Motueka leren kennen en ze woont in Singapore tegen de Maleisische grens. Samen met haar Little India, Arab street en Orchard road gaan bezichtigen. Ook nog verschillende shopping centra binnengelopen. Dat is telkens een welgekome verfrissing na het drukkende buitenweer. Qua eten was Singapore aanpassen geblazen. Op een Chinees marktje kunnen zien wat ze allemaal in hun eten draaien en dat zag er toch niet allemaal even proper uit. Toch ergens lekker Chinees en Japans kunnen eten. 's Avonds heb ik dan een paar Indische schotels uitgeprobeerd. En eigenlijk moet ik toegeven dat het best lekker was :)

de 19e was het tijd om nog een laatste keer lang op het vliegtuig te stappen. De vlucht naar Londen duurde 'slechts' 13u maar daar aangkomen moest ik nog wel 7 uur wachten op de verlossende vlucht huiswaarts.

Sinds 20 juni ben ik dus terug thuis. Het is wennen geblazen maar het zal wel in orde komen zeker. Nu op mijn gemak een job zoeken en dan maar eens een paar jaar werken.

Wat vind ik nu zelf van deze hele reis?? Eigenlijk heel gemakkelijk te beantwoorden : een ongelofelijk rijke ervaring die mijn kijk op veel dingen heeft doen herzien. Bovendien leer je zo veel nieuwe mensen kennen die je altijd is kan gaan bezoeken eh :) Eigenlijk vind ik dat iedereen zo'n reis ooit is moet proberen. Het enige gevaar van reizen is dat het verslavend is (jaja pas maar op :)). Je komt zoveel mensen tegen die zeggen dat land x de moeite is, anderen zweren bij land y en nog anderen zouden niet zonder land z kunnen. Zo beginnen er dus nieuwe plannen voor reizen te ontstaan. Voor mij persoonlijk zijn er nog drie potentiele toekomstige bestemmingen.
1) Zuid-Amerika (Peru, Bolivia en Chili)
2) Laos, Cambodja en Vietnam
3) Australie en nog een paar Polynesische eilanden

We zullen zien wat de toekomst brengt maar ik zou toch graag binnen dit en 3 jaar nog is een paar maanden met de rugzak vertrekken. Als er kandidaten zijn om mee te gaan, let me know :)

Wordt dus meer dan waarschijnlijk nog wel eens vervolgd..

Greetz
Witte





  • 26 Oktober 2016 - 21:01

    Hanne:

    Zo leuk om terug te lezen. Ik heb ook zo een mooie herinneringen aan m'n vrijwilligerswerk via www.jobstop.be. Hele mooie tijden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Zandhoven

Wouter

Actief sinds 23 Okt. 2008
Verslag gelezen: 15367
Totaal aantal bezoekers 39874

Voorgaande reizen:

04 November 2008 - 20 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: