Afscheid van het Zuid-eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu Afscheid van het Zuid-eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu

Afscheid van het Zuid-eiland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wouter

21 Mei 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora!

Auto is verkocht!!! De Japanner heeft er uiteindelijk 1050 NZD voor gegeven (vraagprijs was 1400). Een behoorlijk goede deal want de auto begon de laatste weken toch steeds meer ouderdomskwaaltjes te vertonen. Afgesleten banden, barstje in voorruit, gebrekkige verwarming, problemen bij het sluiten van een deur,... Tja dat zijn dingen die hij nog wel zal ontdekken :) Op de dag van de verkoop sloeg het noodlot dan ook nog is toe: platte batterij. Blijkbaar had ik de lichten aangelaten waardoor de auto weigerde te starten voor de testrit. Na een paar keer proberen en voldoende gas geven toch gestart geraakt en de Japanner was volledig in de wolken met zijn toekomstige droomwagen :D Geweldig blij dat ik zo snel van de auto vanaf ben geraakt! Momenteel is er een zwaar overaanbod en bijgevolg zeer lage prijzen (jaja de economische basistheorie bestaat dus daadwerkelijk :)). Nog een reden waarom ik zeer blij was, en dit heb ik al de tijd maar voor het thuisfront verzwegen (kwestie van de mama niet onnodig ongerust te maken eh ;)), is dat ik hier ook een accidentje gehad heb met mijn auto. Geen gewonden, bijzonder weinig schade aan de auto maar wel de chance van mijn leven gehad! Het was 27 december en ik was op weg naar de vuurtoren om het eerste zonlicht ter wereld te zien. Een kilometer voor de vuurtoren begon de auto echter te slippen. Oorzaak? Vermoedelijk gaan hoge snelheid (slechts 40 of 50km/h) en gravel roads niet goed samen... Uiteindelijk doorheen een weiafspanning geknald en in een wei een meter lager dan de echte weg beland. Chance gehad want als auto 30m eerder van de baan was gegaan had ik in de ravijn gelegen. Auto zat dan ook nog eens vast in het zand en was ook verstrikt geraakt in een metalen kabel. Uiteindelijk heeft een Maori die vlakbij woonde de auto uit zijn wei gereden. Schade aan auto? Enkel wat schrammen en een platte band. Chance gehad? Zeker en vast! Maar laat ons zeggen dat het ook al wel is mag meezitten en er zijn slechtere plaatsen om je auto in een wei te parkeren :)

Goed tot daar het autoavontuur. Even denken wat ik voor de rest de afgelopen weken nog heb uitgestoken. Het was allemaal behoorlijk hectisch omdat ik zo snel mogelijk in Christchurch wou zijn om de auto te verkopen. In Queenstown heb ik nog de Canyon swing gedaan. Een dikke honderd meter boven een ravijn hangen en wachten tot je valt en zo begint te zwieren. Was best leuk maar veel geld voor een korte ervaring. Ik denk dat het maar 1 minuut duurde. Skydive blijft dus nog steeds mijn favoriet!
Na al de drukte van Queenstown naar het rustige Wanaka gereden. Op het eerste zicht iets of wat gelijkaardig dan Qtown maar dan wel zonder al de busladingen toeristen en de oneindige soevenirshops. Ja het is moeilijk om Wanaka te beschrijven, maar het is gewoonweg een schitterende locatie. Groot meer en overal bergtoppen, dit alles in combinatie met de herfstkleuren. Mja meer moet dat niet zijn voor mij. Daar zou ik wel kunnen leven denk ik :) Slechts 3 dagen in Wanaka geweest (mijn tijd begon op te raken) en voornamelijk wandelingen gemaakt in de bergen.
Van Wanaka naar de West coast gereden via de Haast pass. De west coast staat bekend voor regen. En ja hoor, halfweg de route begon het te regenen. Ik heb echter niet te klagen want de afgelopen 3 weken heb ik slechts 4 regendagen gehad en dat terwijl ik toch de West Coast en Milford sound (daar hebben ze gemiddeld 250 regendagen per jaar) doorkruist heb. Ergens op een verlaten parking, ik wou naar een waterval wandelen, het nog maar eens gepresteerd om mezelf uit de auto buiten te sluiten. Weeral geen gsmontvangst dus naar Haast (een dorp 60km van de parking) gelift en daar de AA gebeld. En dan in de gietende regen een lift terug naar mijn auto proberen te versieren. Maar blijkbaar neemt niemand je graag mee als je volledig nat geregend bent! Daar toch een dik half uur gestaan vooralleer een vriendelijke oude Kiwi mij de verlossende lift gaf. Ja wanneer je daar op je eentje zonder al je gerief in de gietende regen staat denk je toch wel eens: waar ben ik aan begonnen. Panikeren heeft dan weinig zin, het is beter te realiseren dat uiteindelijk alles wel goed komt...
En ja alles kwam goed! Vier prachtige dagen (zonder regen!)gehad in de West coast. Fox glacier en Franz Jozef glacier gezien, de greenstone in Hokitika gaan bewonderen en in Greymouth het lokale gerstenat in de oorspronkelijke brouwerij gaan proeven (trouwens nog een geweldig goed bier ontdekt:Montheiths Radler). Mijn tour in de West coast afgesloten met een autorit van Greymouth naar Westport. Deze weg behoort tot de 10 mooiste autoroutes in de wereld. Uiteraard was het dus de moeite! Veel palmbomen en speciale vormen in rotsen gezien. Hoogtepunt van de trip waren de pancake rocks. Pannenkoekvormige rotsen, dat is de perfecte beschrijving ja :)
Om naar Chirstchurch te geraken waren er verschillende opties maar ik heb toch maar voor Arthur's pass geopteerd. Een rit van een goede 200km van West to East doorheen de Southern Alps. In Arthurs pass village nog een wandeling naar de top van Avalanche peak ondernemen maar doordat er de vorige nacht toch behoorlijk wat witte vlokken uit de lucht zijn gevallen niet verder geraakt dan 200m boven de boomgrens. Een 50km na dit kleine dorpje was er dan Castle Hill. Grote rotsen in een wei. Dis is ook een van de filmlocties van LOTR en Narnia. Ik herkende de locatie echter niet. Laat ons zeggen dat de sneeuw het onherkenbaar maakte eh. Die nacht doorgebracht in Springfield maar helaas geen gele creatures met vier vingers tegen het lijf gelopen :)
En zo ben ik dus in Christchurch beland. Daar heb ik weinig uitgestoken eigenlijk buiten het verkopen van mijn auto dan. Wat rondgelopen in het centrum en is naar New Brighton gegaan. Daar gezien hoe ze op een pier haaien (slechts zeer kleine ze) vingen. Ook een Braziliaan leren kennen die verzot is op surfen. Hij wou me nog gratis surflessen geven maar daar toch vriendelijk voor bedankt. Net iets te koud om nu nog in de oceaan te springen, zelfs met een goede wetsuit. Ik zal wel is naar Brazilie gaan om wat surflessen te pakken :)
Afgelopen zondag heb ik Christchurch ingeruild voor Kaikoura. Een lift gekregen van een Duitser. Pff het reizen is toch pakken gemakkelijker als je je eigen auto hebt ze. In Kaikoura eindelijk walvissen gezien! Geluk gehad want de voorbije dagen waren de tours gecancelled wegens te ruwe zee. Tijdens de tour in de vroege ochtend eerst een hele hoop albatrossen en andere zeevogels gezien. Na de eerste luistertest (ze gebruiken een onderwatermicrofoon om de whales te traceren) op zoek gegaan naar de potvis. Na 50 minuten ronddobberen en een paar nieuwe luisterbeurten spoot er in de verte opeens water in de lucht. De potvis! Met de boot tot een 30m dichtbij geraakt en dan was het tijd om foto's te nemen. Daar zijn toch op zijn minst 5000 foto's (door 40 personen) getrokken. Eigenlijk is het zien van een walvis niet zo spectaculair. Je ziet enkel een groot zwart stuk vlees in het water liggen dat af en toe wat water naar boven spuit. Het beste moment is wanneer de walvis gaat duiken. Hij komt dan eerst boven met zijn hoofd en daarna zie zijn staart in de diepte verdwijnen. Dat was behoorlijk indrukwekkend! Maar helaas was ik rijkelijk te laat om hiervan een foto te nemen :) Op de terugweg nog een andere potvis zien duiken en opnieuw een grote groep Dusky dolphins gezien. Ik schat minstens 150 en 1 zeehond die vrolijk tussen hen zwom.
Eergisteren ben ik dan in Picton aangekomen om de ferry naar het noordeiland te nemen. Mijn tijd op het Zuideiland zit erop :( Als ik tussen beide eilanden moet kiezen ga ik toch voor het Zuidelijke.
Gisteren in Wellington aangekomen want een van de dagen ga ik nog is op stap met Nick en Sean (de gasten die ik ontmoet heb op Big day out). Voor de rest totaal geen plannen meer eigenlijk. Of jawel ik wil nog naar New Plymouth om Mount Taranaki te zien. Maar dat is dan ook het enige. Mja het besef begint stilaan te groeien dat mijn reis er bijna opzit. Nog 10 dagen Nz en dan Tonga en Singapore. Tonga is nog wel iets waar ik heel hard naar uitkijk. Nog een keer zot doen vooralleer terug naar Belgie af te zakken!
Goed dit was dan de voorlaatste post vanuit Nieuw Zeeland denk ik. Voordat ik naar Tonga afzak zal ik hier nog wel eens iets posten. Foto's komen morgen of zo wel online.

Greetz
Wouter



  • 21 Mei 2009 - 09:30

    Pieter Vdb:

    Goe bezig!

  • 22 Mei 2009 - 12:20

    Werner:

    Seg Wouter je had ook mij kunnen bellen om die depannage te doen hé

    alleeee regelt het maar daar

    Tot ......

    Groetjes Werner VL

  • 24 Mei 2009 - 02:58

    Wouter:

    Ja Werner gij staat hier niet in de Gouden gids vermeld. Anders had ik uiteraard gebeld :)

  • 26 Mei 2009 - 16:08

    Thomas & Lara:

    Hey Witte!

    amaaii, het ziet er allemaal super uit ginder! het zal waarschijnlijk niet gemakkelijk worden om terug naar Zandhoven te komen, dus geniet maar supppeerr hard van die laatste weken daar! En heel hard bedankt voor het mooie kaartje!!!
    Groetjessss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Wouter

Actief sinds 23 Okt. 2008
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 39851

Voorgaande reizen:

04 November 2008 - 20 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: