Nog een week langer in Hamilton - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu Nog een week langer in Hamilton - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu

Nog een week langer in Hamilton

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wouter

11 December 2008 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Hey hey!

Weeral ongeveer een week geleden sinds het laatste bericht dus hier nog eens een update. Tijd gaat hier wel razendsnel voorbij seg. Ik verblijf nog tot zondag in Hamilton, nog altijd aan het werk in het hostel. Vorige donderdag heeft Kim mij heel vriendelijk gevraagd om nog een week extra te blijven omdat ze nog niemand nieuw gevonden had. Ik als goede mens kon natuurlijk niet nee zeggen :) Het gevolg was wel dat ik nog een week langer in het saaie Hamilton moe(s)t verblijven. Al chance heb ik nu mijn auto waarmee ik uitstapjes kan maken, dat maakt het toch al veel leuker. Misschien eerst wat vertellen over mijn auto hier. Het is dus een witte Toyota Corolla uit 1992 met 240000 kilometers op de teller en hij heeft 1500cc. Het is ook een automatic, heel gemakkelijk om met te rijden. Ik heb de auto gekocht van een koppel dat een kindje verwachtte en daarom een grotere auto nodig had. Ze hadden nooit problemen gehad met de auto en ze leken mij wel betrouwbaar. Enige mankementjes tot dusver zijn een handschoenkast dat niet meer gesloten kan worden en een deurklink die afgebroken is. De rest zou allemaal in orde moeten zijn... Het links rijden is toch wel wat wennen. Vooral op drukke punten moet ge echt wel uw hoofd bij houden. Eerst rechts kijken en dan links, het blijft moeilijk :) Voor de rest is rijden in NZ wel plezant. Nooit file, bijna verlaten wegen en belachelijk goedkope benzine en autoverzekering (benzine = 0,6 Eur/l en verzekering voor een half jaar = 100 Eur). Ik denk dat ik in totaal nog geen 1000 Eur kwijt ben aan mijn auto :)

Wat betreft de uitstapjes was het begin van de week niet veel soeps, het heeft van zondagavond tot dinsdagnacht bijna continue geregend. Woensdagnamiddag was het opnieuw een stralend zonnetje hier dus dat was de moment om er nog eens op uit te trekken. Aangezien donderdag mijn vrije dag is, kon ik eens wat verder weg gaan. Dan maar besloten om naar de Waitomo Caves te gaan. Deze grotten zitten vol glomworms en zijn volgens alle Kiwi's oooowesome! Ge hebt 2 verschillende mogelijkheden om de grotten te bezoeken. De eerste is zoals in elke andere grot, heel toeristisch in een bootje zitten en wat ronddobberen in de grot. Dat vond ik maar aan de saaie kant en daarom heb ik de tweede optie genomen: black water rafting. Om in de grot te geraken moest je eerst 27m afdalen via een koord. Beneden in de grot hebben we dan eerst wat rondgewandeld en wat naar de glimwormpjes gestaard. Dan was het tijd voor het black water raften. Klinkt heel spectaculair maar dat was het toch niet helemaal. We kregen elk een binnenband van een camion en daarmee moesten we de rivier afvaren. Op een paar stroomversnellingen na was het niet moeilijk om relaxed in de band te liggen en naar boven te kijken waar duizenden glimwormen het plafond verlichten. Ge kunt het het best vergelijken met een attractie uit de Efteling maar dan in het echt :) Na het raften nog wat door smalle gangen gekropen, nog wat naar palingen gekeken en dan was het alweer tijd om uit de grot te klimmen. Toch een van de mooiste dingen die ik tot hiertoe gezien heb in NZ.

Een andere uitstap vorige week was die naar de fameuze Hamilton Gardens. Het was een groot domein met heel veel verschillende tuinen. Een Britse, Amerikaanse, Chinese, Japanse, Maori en Indische (vond ik persoonlijk de beste) zijn er een paar van. Er was ook een turtle lake waar volgens het meisje van de infobalie echte schildpadden inzitten. Ik heb daar een half uur op een bank gezeten en naar het water liggen staren, het enige wat ik kon zien waren eenden. Dan maar is rond het meer gewandeld en dan eindelijk de schildpadden gevonden. Er zaten 3 nepschildpadden op de rots. Gefopt door het meisje van de infobalie, heel plezant :)

Dat was het wat betreft de uitstapjes. Ook nog wel naar een paar parken en de universiteit geweest hier in Hamilton maar daar was niet echt iets speciaals te zien.

Hmm nog niet veel positiefs over Hamilton zelf verteld eigenlijk, daar zal ik maar snel verandering in brengen. Vorig weekend de positieve punten hier ontdekt, het uitgaan :) Veel gezellige cafe's, sommige met live music, en discotheekachtige dingen. Vorig weekend zat in het hostel een groep van Agriventure(dat is een organisatie die doorgaans kinderen van boeren helpt om de boerenstiel in het buitenland te leren). Afgelopen weekend hadden ze eindelijk nog eens een weekend vrijaf en dat was er aan te merken. Om het in boerentaal te zeggen: het waren varkens :D Vrijdag rond een uur of 5 begonnen die gasten hier al zwaar wijn en sterke drank te drinken op de kamer (waar ook ik slaap). Daarna gingen ze voortfeesten in het stadje hier. Pff en ik kon zaterdagmorgen de kamer opkuisen, het smerigste jobke tot nu toe :) Ikzelf ben vrijdag met 2 Duitsers hier de pubs eens gaan verkennen. Zaterdag waren de Duitsers echter weg waardoor ik zaterdag niemand had om mee op cafe te gaan. Dat was buiten de boeren gerekend, die hebben mij dan maar meegepakt. Een leuke avond :)


De laatse dagen heeft het hier veel geregend waardoor ik eindelijk eens wat plaatsen heb opgezocht die ik de komende weken kan bezoeken. Als het morgen niet regent ga ik naar Matamata, een heel gewoon dorpje met 1 attractie: Hobbiton. In dat dorpje is heel wat gefilmd voor de eerste en laatste film van Lord of the rings. Morgen eens bekijken. Owkej we zijn nu morgen (toch handig dat je berichten kan aanpassen :)), ik ben net terug uit Hobbiton, het was de moeite ook al ken ik niet zoveel van Lord of the rings. Eerst wat informatie gekregen over de film en over hoe een gigantische organisatie dat dat vereiste. De filmlocatie bevindt zicht niet vlak langs de weg maar wel een dikke kilometer in een veld van een boer. Om al het filmmateriaal daar te krijgen heeft het leger daar speciale wegen aangelegd. Nu lopen daar trouwens overal schapen rond :) Eigenlijk was het niet de bedoeling dat deze locatie bleef bestaan, volgens contractuele overeenkomsten moest alles van de film vernietigd worden. Maar toen ze alles aan het afbreken waren begon het dagenlang heel hard te regenen. Daarom werd besloten om toch nog 17 hobbithuisjes te laten zoals ze waren en dat is zowat het enige wat daar nu nog te zien is. De enige overblijfsels trouwens van de Lord of the rings films. Die hobbithuisjes zijn trouwens niet meer dan wat houtenplaten met wat gaten. De scenes binnenin de huisjes zijn allemaal gefilmd in een studio in Wellington. Hier nog een paar leuke weetjes voor fans van Lord of the rings. Voor de rol van hobbit werden de lokale inwoners gevraagd om auditie te doen. Enige vereiste was: ge moest kleiner zijn dan 1m60. Veel kinderen uit de lagere school en het middelbaar hebben zo een figurantenrol kunnen versieren die hun per draaidag toch een mooie 125 NZD opleverde. Het leger van NZ heeft trouwens ook talrijk meegespeeld in de film. De meeste Orks werden gespeeld door Nieuw Zeelandse militairen. Peter Jackson wou ook dat een boom volledig werd omgebouwd, dat houdt in: alle bladeren verwijderen en 250000 nepbladeren aan de echte boom vastmaken. Dit prachtig jobke werd gedaan door jobstudenten :) In de eerste film is er ook een groententuin te zien. Die groenten hebben ze daar echt gepland maar er was een probleem: de possums en andere beesten aten de groenten op. Oplossing: groenten zo vol met vergif spuiten dat geen enkel beest er nog van durft eten. Nog eentje voor het af te leren dan. Toen ze in de zomer (in NZ eh) 1999 de film draaiden was het echt verschrikkelijk warm. Heel dorstig weer dus. Maar... hobbits drinken geen water, die drinken alleen maar bier. Aangezien elke scene verschillende keren opgenomen moest worden kon dat wel is voor problemen zorgen. Daarom hebben ze besloten een speciaal 'Hobbit beer' te brouwen met slechts 1% alcohol. Gedaan met zatte hobbits op de set :D Volgend jaar wordt er normaal gezien gestart met de opnames van 'the Hobbit' maar het is nog niet zeker dat er op dezelfde plaats gefilmd gaat worden. Na de Lord of the rings tour werd ons nog getoond wat de echte bezigheden op de boerderij waren: schapen. Iemand heeft gedemonstreerd hoe ge een schaap moet scheren. Dat is trouwens een sport in NZ, de snelste van de boerderij en een van de beste in NZ, kon het in 37sec. Als afsluiter van de tour mochten we ook nog de lammetjes nog pap geven :)

De volgende dagen/weken staat er nog Raglan (het surfersparadijs van NZ), Rotorua, Taupo, Whakatane en nog wat andere plaatsen op het programma. Allez niets staat vast ze, ik zie wel hoe het uitkomt :)

Cheers!
witte

  • 11 December 2008 - 20:56

    Joke:

    Hey Wouter! Je wilt het niet weten, maar toch zeg ik het :-) Die Wijnegemnaar, Laurens, verblijft in Raglan. Dus als je't niet kan laten ;-)
    Take care! xx

  • 12 December 2008 - 08:54

    Wouter Van Everbroeck:

    Hmm dan moet ik mijn plannen misschien toch lichtjes aanpassen ;) Merci voor de info

  • 13 December 2008 - 10:59

    Ma - Ma:

    Die possums lijken een echte plaag te zijn? Ooit v Australië naar NZ gebracht vanwege de pels. Maar ze hebben het daar "ook" zo goed naar hun zin dat er nu 70 miljoen v zijn. Dus 20/inwoner. Eten alle vegetatie weg, vernielen nesten van kleine vogeltjes, zetten kiwi's uit hun hol zodat ze zelf een droge plek hebben om te slapen... Wordt er niets tegen ondernomen??

  • 13 December 2008 - 11:02

    Ma - Ma:

    Zorg nog goed voor jezelf

  • 14 December 2008 - 17:22

    Aurélie, Nicht:

    Ik heb dit weekend heel je berichten en de foto's eens doorgenomen...en kmoet zeggen echt interessant, vervelen is er duidelijk niet bij! Ik wacht natuurlijk ook op de 'real live' vertelling wanneer je terug bent he. Ben benieuwd wat de volgende weken je nog gaan brengen. Soigneer uzelf en geniet ervan!

  • 14 December 2008 - 20:56

    Wouter Van Everbroeck:

    Mja er zouden hier heel veel possums zijn, kheb er wel nog geen een gezien. Ze proberen die op alle mogelijke manieren te doden, vooral met vergif. En als een Kiwi er een kan plat rijden met de auto zal hij het ook niet laten.

  • 17 December 2008 - 21:23

    Chris :

    (vriendin van uw ma)
    om bij ons de lammekes pap te geven zult ge niet op tijd terug zijn(=maart) maar misschien kunt ge wel leren schapen scheren (kunt ge bij ons komen oefenen)
    ik vind het leuk om je reis te volgen ; nog heel veel plezier ginder!!!!!

  • 19 December 2008 - 01:40

    Wouter:

    Voor het schapen scheren ga ik toch maar passen. Dat ziet er mij net iets te moeilijk uit :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hamilton

Wouter

Actief sinds 23 Okt. 2008
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 39882

Voorgaande reizen:

04 November 2008 - 20 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: