Raglan en Rotorua - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu Raglan en Rotorua - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu

Raglan en Rotorua

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wouter

23 December 2008 | Nieuw Zeeland, Whakatane

Kia Ora!

Het werk in het hostel in Hamilton is achter de rug dus de afgelopen week heb ik eindelijk nog eens de tijd gehad om wat plezante dingen te doen :) Van maandag tot vrijdag ben ik in Raglan geweest en het weekend heb ik in Rotorua doorgebracht.
Eerst maar wat meer over Raglan zeker. Dat is een heel klein dorpje waar niets anders te beleven valt dan surfen en andere watersporten. Wel wat pech gehad met het weer, 2 dagen waren regenachtig, maar dat was niet zo erg omdat ik echt in een schitterend hostel zat. Vlak aan het strand gelegen, jacuzzi en sauna, hangmatten om in te luieren en veel leuke mensen. Ik heb mijn dagen in Raglan vooral doorgebracht met Johannes, een Duitser (dat was wel een minpuntje in het hostel, ongeveer 80% was weeral Duits en ze spreken onderling de hele tijd Deutsch naturlich). Maar Johannes was echt een toffe kerel, zowat dezelfde interesses als ik dus ik ga die waarschijnlijk nog wel eens tegenkomen. De eerste avond in Raglan zijn we samen op de wharf gaan vissen. Er zaten daar vooral kleine vissen en het materiaal van het hostel dat we bij ons hadden was eerder geschikt om grote snapper of haaikes te vangen. Er zaten ook een paar Maori's te vissen en die zaten de hele tijd te lachen met ons materiaal. Zij vingen het ene visje na het andere, na een uur hadden zij al 2 emmers vol kleine vis en wij slechts 1 relatief grote vis die ik uit het water heb gesleurd :) Het was een snapper van een (heel) kleine 50cm (oordeel zelf maar op de foto :)). Ondanks de beperkte vangst toch een leuke avond gehad, veel gelachen met rare verhalen die de locals vertelden.
Dinsdag was een iets actievere dag, kajakken op zee. Na een klein half uur peddelen bereikten we de lokale pancake rocks (de grotere versie bevindt zich ergens op het Zuid eiland). Leuke plaats voor wat foto's en even uit te rusten op het zwarte strand. Een andere attractie in de baai was een waterval. Johannes wou die graag zien dus ben ik maar mee gevaren. Het weer veranderde echter na een uur peddelen, regen en stevige wind en bijgevolg ook grotere golven. Toen maar besloten om terug te varen, we waren toen al 2 uur onderweg dus dat betekende ook nog eens 2 uur terug met hoge golven. Half uitgeput aangekomen in het hostel :) De rest van de dag in de jacuzzi gelegen :)
Woensdag was het dan de slechtste dag van de week: de hele dag regen en stevige wind. Niet veel kunnen doen die dag. Wel kerstkoekjes gebakken met den Duits, dat is daar een traditie denk ik. Mja maakt niet uit, het smaakte wel :)
De volgende dag was het dan eindelijk opnieuw schitterend weer, tijd om te surfen dus. Van een paar mensen gehoord dat lessen nemen toch niet veel uithaald voor zo'n korte tijd dus enkel een surfbord gehuurd en naar het strand vertrokken. Eerst nog enkele tips gekregen van gasten uit het hostel en dan maar een poging gewaagd. Uiteraard onmiddellijk van mijn bord gevallen :D Maar na vele keren proberen begon het toch beter en beter te lukken (hiermee bedoel ik maximaal 5 seconden op het bord staan :)). Surfen is echt heel plezant dus dat ga ik waarschijnlijk nog wel eens ergens proberen.
Vrijdag was het dan spijtig genoeg tijd om Raglan te verlaten. Echt een heel plezante plaats! Hier ga ik waarschijnlijk nog wel eens opnieuw naar toe.
Na een tocht van 2 uur met de auto, bereikte ik dan Rotorua. Opnieuw alleen onderweg maar in het nieuwe hostel al snel nieuwe mensen leren kennen. Rotorua staat bekend om zijn geothermische activiteit en de bijhorende zwavelgeur, lekker :)
Zaterdag was opnieuw een regenachtige dag dus dan ben ik maar eens naar het museum geweest. Best wel interessant maar zondag was toch leuker. Eerst wat gaan wandelen aan het Blue en Green Lake (dat totaal niet groen was). Ook nog even halt gehouden bij Whakarewarewa forest en nog een ander meer waar ik de naam niet meer van weet. 's Avonds was het dan tijd voor de leukste activiteit (voor mij toch): een hangi. Dat is eten bij de Maori's. Het was wel maar dan eten alleen want er was ook nog een cultural performance en een avondwandeling in het bos. Eerst arriveerden de warriors in hun war kano. Vervolgens was het tijd voor een uur Maori dans en verhalen. Ook de Haka gezien, maar deze was niet dezelfde als die van de All Blacks. Elke stam heeft blijkbaar zijn eigen Haka en de All Blacks gebruiken die van een stam in Wellington. Na het dansen was het dan eten. De traditionele wijze van koken is het eten in de grond steken. Door de warmte wordt het dan gaar en verrassend genoeg was het nog lekker ook :)
Maandag in de voormiddag naar Wai-O-Tapu geweest. Kokende modderpoelen, geisers en zwavelmeren en andere geothermische dingen waren daar te zien. Weeral de moeite om te zien :)

Nu ben ik in Whakatane, een klein stadje niet zo ver van het strand. Morgen ga ik naar White Island, een actieve vulkaan, en dan naar Opotiki waar ik hopelijk nog een plaats in een hostel kan vinden voor Kerstmis. Anders zal het een camping en mijn tentje worden :) Oudjaar ga ik in Taupo vieren, daar zou een groot concert moeten zijn. Ik heb wel ergens gehoord dat daar geen alcoholische dranken geserveerd worden maar daar vind ik nog wel een oplossing voor :)
Voor iedereen alvast een Merry X-mas and a happy New Year eh :)

Cheers!
Witte

Kheb ook nog een paar filmkes gemaakt van de Haka en nog een paar andere dansjes. Als ik nog eens tijd heb zal ik die op youtube zetten, dan kunt ge dat ook eens bekijken. Kzal het webadres hier dan wel eens posten.

  • 23 December 2008 - 11:44

    Marc Verbist:

    witte, in opotiki ken ik nog mensen , ga even goeiedag zeggen van mij.
    LAU ANDREW &PEETERS GREET
    FORDSTEET 15
    073157758
    rond deze tijd is daar ook een grote rodeo
    grtz
    marc

  • 23 December 2008 - 17:09

    Peter:

    tis daar weer in orde lees ik zo ;-)

    voor u ook een gezellig jaareinde en een goe 2009 alvast.

    waarschijnlijk zulde dan wel last hebben van duitsers :-P

    Sluw

  • 23 December 2008 - 20:02

    Wouter:

    Hey Marc!
    Komt in orde, ik zal daar even langs gaan :) De rodeo is dit jaar 30 december denk ik, net iets te laat want daartegen zou ik al in Taupo moeten zijn.
    Grtz

  • 29 December 2008 - 12:39

    Ma - Ma:

    snapper van 50 cm ?!? Dat zal wel. 'K stuur je een meetlat op. 'T was er ene met grote lippen zeker?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Whakatane

Wouter

Actief sinds 23 Okt. 2008
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 39910

Voorgaande reizen:

04 November 2008 - 20 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: