Het leven op de wijngaard - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu Het leven op de wijngaard - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Wouter Everbroeck - WaarBenJij.nu

Het leven op de wijngaard

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wouter

18 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Motueka

Hey hey!
Geweldig lang geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb eh. De reden is dat ik nog steeds aan het werken ben en daar valt nu eenmaal niet zoveel bijzonders te beleven. Ik ben 2 weken terug wel van wijnboer veranderd, nu werk ik voor Neudorf. Het werk is echter nog steeds hetzelfde: blaadjes van de druivelaars trekken. Geweldig plezant :) Normaal gezien wordt volgende week de laatste week in Motueka, daarna is het nog eens tijd om het een en het ander te gaan bezichtigen. Nog geweldig veel te doen eigenlijk en dat zou ik liefst toch nog bij redelijke temperaturen doen. Tijd om hier te vertrekken dus. De eerste sneeuw is hier vorige week troouwens al gevallen in de bergen. Overdag is het hier nog wel altijd goed, 25 graden, maar 's ochtends en 's avonds begint het toch al behoorlijk koud te worden. Ik heb mij dan ook al gerealiseerd dat ik het hier waarschijnlijk niet zal redden met mijn T-shirts en korte broeken :D
Tijdens de week valt er dus weinig te beleven. 's Avonds wordt er in de backpacker meestal met een hele hoop een DVD gekeken of een spelletje gespeeld of gewoon gepraat en overdag werkt zowat iedereen. De sfeer is daardoor wel schitterend! Vooral met de Japanners kunt ge altijd wel is lachen :)
De week mag dan wel eentonig zijn maar de weekends zijn dat dan weer allesbehalve. Afgelopen weekend ben ik met 2 Duitsers en een Fransman naar een Wild food festival in Hokitika geweest. Zaterdagochtend vroeg vertrokken want het was een dikke 4u30 rijden maar zeker de moeite waard. Carnaval werd in NZ niet zo hard gevierd maar elke andere gelegenheid is blijkbaar goed om de zotste kleren uit de kast te halen. De toeristen konden hierdoor gemakkelijk uit het pak gehaald worden :) En tja de naam zegt al wat er te doen was eh: wild food. Heel wat speciale dingen om te eten. Enkele voorbeeldjes zeker eh? Wormsushi, sprinkhaan, varkenshersenen, lamstaartjes, hertenburgers, struisvogeltaart, stukjes punga (palmboom), wild zwijn en testical spew (toch maar niet geprobeerd, dat was net iets te goor!) waren enkele smaakmakers :) Om 17u30 was het food festival gedaan en dan kon het dance event beginnen. Er speelden een paar lokale groepjes en er was een speciale vuuract. Allemaal heel plezant natuurlijk :) Naar goede Nieuw Zeelandse gewoonte was het al om 1u gedaan met de pret. Veel te vroeg natuurlijk dus andere oorden moeten opzoeken. Ah ja we hadden ook nog geen slaapplaats voor die nacht (alle campings waren al vol). Al chance regende het eens niet aan de West coast en waar kunt ge dan beter slapen dan op het strand :) We waren niet de enigen met dat plan. Geweldig veel kampvuren op het strand en nog meer slaapzakken. Meer moet dat niet zijn! De terugrit op zondag was wel iets minder prettig :)
Een andere uitstap de week voordien was een wandeling op Mount Arthur. Ook weeral de moeite. Wel wat pech gehad met de auto (en nee het was niet de mijne). Stefan, een Zwitser, zijn auto is nogal een oud beestje en geraakte maar zeer moeizaam naar de parking ergens halfweg de berg. Hij wou geen risico nemen met de auto omdat deze van zijn neef was en ook omdat hij er al een bijeen had gereden. Hierdoor onze wandeling al wat vroeger moeten beginnen. Viel zwaar tegen want we moesten zo 7 km extra steil bergop wandelen. Na een uur stappen was er dan toch een Kiwi zo vriendelijk om ons een lift te geven naar de parking. Hij gaf ons ook nog wat tips voor de hike en bood ons ook een lift voor de terugweg. Perfect :) De rest van de wandeling verliep vlotjes. Speciale bomen gezien en een prachtig uitzicht. Enig nadeel was dat het verschrikkelijk koud was op de top. Dat kwam vooral omdat we net onder de wolken waren en er een ijskoude wind waaide.
Niet elke weekend waren we zo actief natuurlijk. Het strand wordt ook nog steeds op regelmatige basis bezocht en 's avonds is de lokale pub of de keuken in de backpacker meestal de place to be :)
De plannen voor de komende weken zijn dus opnieuw wat rondtrekken. Vermoedelijk wordt het eerst een 3-daagse wandeling nabij Nelson lakes. Dan nog eens proberen een week in een hostel te werken in Kaikoura en daar ineens wat walvissen gaan spotten. Vervolgens zal het Christchurch worden en daar zal ik nog eens nadenken over het verdere verloop :)
Vorige week ook mijn verblijf hier in NZ nog wat verlengd en nog een extra bestemming toegevoegd. 17 juni pak ik mijn biezen hier en ga ik nog 2 dagen kijken hoe het er in Singapore aan toe gaat. En als alles volgens plan verloopt zou de eerste Belgische pint dan toch de 20ste in de Zandhovense biertempel (genaamd Jos uiteraard) geconsumeerd moeten kunnen worden :)
Grtz

Pieter Vdb:

Goe bezig!

• 29 Maart 2009 - 17:57

Ma - Ma:

laatste dagen in tuin gewerkt. Heb al een vol potje wormen verzameld. Als het nu hier nog wat warmer wordt, nog wat sprinkhanen en rupsen... En Jef De Schutter zal voor jou wel eens in het slachtafval naar speciale stukjes v 't varken zoeken. Je zal hier eind juni verwend worden!!!

• 04 April 2009 - 21:02

Diana Van Laer:

keitof dat je papa jouw blog-adres gegeven heeft, ons Nadia is sinds 2 maart 09 ook vertrokken , naar het verre america ! wil je haar reisverhalen volgen kijk dan maar eens naar : nadiavancampenhout.waarbenjij.nu
    't is tenslotte toch je leeftijdgenoodje hé,
    wij vinden het allemaal tof dat jullie zo avontuurlijk zijn aangelegd..............
    Groetjes ,